יום שני, 29 בנובמבר 2010

האם דיאטה של דארווין בדרך להפוך למיינסטרים?




מתי אתה יודע שלטרנד איזוטרי כמו תזונה אבולוציונית יש פוטנציאל להיות מיינסטרים? כאשר חברות מסחריות גדולות מתחילות לרחרח סביבו.
כן כן לתזונה האבולוציונית יש סיכוי להפוך למיינסטרים די מהר יחסית, אולי אפילו תוך מספר שנים.

חברת יונילבר (מבחר מותגים בתמונה למעלה) היא חברת ענק. לפי הדו"ח השנתי שלה 2 מיליארד אנשים צורכים את המוצרים שלה בעולם. תקציב המחקר ופיתוח שלה הוא כ-1.5 מיליארד דולר.
מאמר באתר הבי.בי.סי מספר לנו שיוניליבר מינתה את ד"ר מרק ברי כמנהל מחקר לפרוייקט התזונה האבולוציונית והוא מצידו כינס מדענים ממספר תחומים כמו גנטיקה אבולוציונית, אנתרופולוגיה, תזונה ובוטניקה כדי ללמוד מה הייתה הדיאטה האבולוציונית כדי "לקבל השראה מתקופה זו" כפי שאומר ד"ר ברי.

סה"כ זו התפתחות חיובית ביותר. אם השיקול הגנטי אבולוציוני יהפוך למרכזי בתזונה כולנו רק נרוויח מכך. ואחרי הכל, למרות היתרון של שימוש בחומרי גלם מקומיים אורגניים ובישול ביתי המציאות היא שדיאטת דארווין להמונים פירושו בהכרח תיעוש של לפחות חלק מתהליך ההכנה של המזון ולחברות כמו יוניליבר יש את היכולת לייצר ולשווק גם את המזון וגם את העיקרון האבולוציוני בהיקף שיהיה בעל משמעות עצומה לבריאות הציבור.

מצד שני, ברמה של הסקת מסקנות מפרטי הפעילות שלהם לגבי התזונה הפרטית שלנו אנו צריך להיות קשובים לאפשרות של קיום אינטרסים מסחריים המדריכים את התבטאויותיהם של אנשי החברות האלה. צריך לקחת בחשבון שאת רוב הכסף עושות חברות המזון המעובד מלקיחת חומרי גלם זולים, בד"כ מהצומח, עיבודם ומכירתם במחיר גבוה יותר.  יוניליבר למשל קונה שמן סויה והופכת אותו (בתוספת מעט ביצים) למיונז בשם המותג הילמן ומוכרת אותו במחיר כפול מעלויותיה. לכן לא צריך להתפלא כשד"ר ברי אומר:
"המאפיין העיקרי של הדיאטה של תקופת האבן היה המגוון העצום של צמחים. היום אנחנו מצליחים בקושי לאכול חמש מנות של ירקות ופירות ביום. הם אכלו 20-25 מאכלים מבוססי צמחים ביום".

זהו, רבותי, קישקוש בלבוש. מעניין מי מהמומחים שהוא כינס אמר לו את זה. אני מהמר שאף אחד. פרופ' לורן קרדין, המומחה מס' 1 לנושא תזונה אבולוציונית, פרסם מאמר בשנת 2002 שהראה שהדיאטה של ציידים לקטים בני זמננו מורכבת בממוצע מ-65% מזון מן החי. בכל מקום התמונה חוזרת על עצמה. רק אי זמינות של מזון מן החי מביאה לצריכה גבוהה של מזון מן הצומח. טים ווייט, החוקר שגילה וחקר את אתר בורי-הרטו באתיופיה, האתר הקדום ביותר של ההומו סאפיינס, המין שלנו, הגיע למסקנה שמזונם העיקרי היה.......היפופוטמים! נראה לי שאחרי שאתה גומר לאכול היפופוטם נשאר לך מעט מאוד מקום ל- 20-25 מאכלים מבוססי צמחים. במחשבה שנייה גם אם לא מצאת היפופוטם באותו יום 20-25 סוגי צמחים היו מביאים לך כאב בטן כזה שלא היית יכול לצאת לצוד היפופוטם גם למחרת.

מבחינה ארכיאולוגית אתרים שבהם נתגלה מגוון גבוהה של צמחייה הם צעירים יחסית (למשל אוהלו שלשפת הכינרת לפני 30,000 שנה). לדעת חלק מהארכיאולוגים (Flannery מוביל את התיאוריה הזו) דווקא מגוון גדול של צמחים מעיד על מצב של מחסור. חיות בטבע בדרך כלל אינם צורכות מגוון גדול של צמחים או בעלי חיים אחרים. הסתגלות לרעלים היא תנאי הכרחי לצריכה של צמחים – נסו לאכול תפוח אדמה ללא בישול – כך שחיות מסגלות יכולת נטרול רק למגוון מצומצם ולכן כשמוצאים מגוון גדול סימן שהן היו בלחץ.
יש לנו מערכת עיכול (מעיים, קיבה) הדומה לזו של טורפים. אין בה מקום לעיבוד של כמות גדולה של מזון צמחי שניתן למצוא בזמינות גבוהה בטבע ושניתן לאוכלו ללא הכנה מדוקדקת כמו טחינה השריה ובישול.  ואכן לא נמצאו כלים לביצוע פעולות כאלה עד לתקופות מאוחרות מאוד, חסרות השפעה מהותית על האבולוציה שלנו.

אולי את התשובה למה ששמע ד"ר ברי מיועציו ניתן לדלות מהציטוט במאמר של פרופסור סימונדס הבוטניקאית – "אנחנו צריכים להקטין את תלותנו בסוכר מזוקק ובדיאטה עתירת פחמימות ולהחליפה בכמה מהפריטים שאבדו לנו".
החזירו את ההיפופוטמים לתפריט! זה מה שאני אומר.




שנהיה בריאים

מיקי

מקורות:
המאמר של פרופ' קורדין על תכולת מזון מן החי בדיאטה של ציידים לקטים בני זמננו

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לא מאמינה לאף מילה שלהם.
הרי הם "ילמדו את הנושא" ויסובבו את המסקנות כך שהמסקנה תהיה שצריך לאכול הרבה בן&ג'ריס.